Civilization: Fenomén, který je tu s námi téměř 30 let

Série Civilization – česky Civilizace – představuje jednu z nejcennějších frančíz celého herního průmyslu a za téměř tři dekády své existence dokázala svým jedinečným kouzlem přikovat k monitorům doslova několik generací hráčů. Mnoho dalších her se pokoušelo přiblížit se úspěchu této série, jen málokteré se to ale podařilo. V čem ale spočívá kouzlo Civilizace? A jakou cestu od svého vzniku na začátku devadesátých let urazila?

Nanebevzetí Sida Meiera

Vývoj prvního dílu Civilizace započal ve vývojářské firmě Miroprose již na konci osmdesátých let pod taktovkou jednoho z jejích zakladatelů, Sida Meiera. S jeho jménem je tato série koneckonců spojena dodnes. Již před vydáním Civilizace slavily úspěch hry jako Sim City nebo Populous, bylo tedy zřejmé, že hráči mají chuť hrát si na bohy. Cesta k úspěchu byla pro Civilizaci otevřená. Na pulty obchodů se hra dostala v roce 1991 a velmi brzy si skutečně získala srdce všech hráčů – stratégů.

Koncept hry, kdy si hráč vybere jeden z národů a snaží se jej provést historií od prvních osad až po vyvrcholení jeho vesmírného programu, se ukázal jako vpravdě geniální. Kombinace objevování, válčení, managementu technologického vývoje i správy měst dokázala hráče často udržet u monitorů až do brzkých ranních hodin.

Civilization III

Zajímavé je, že základní koncept se od prvního dílu de-facto nezměnil i přes to, že do dnešních dnů vzniklo přes šedesát her, které buď patří přímo pod franšízu Civilization, nebo se na ní přímo odkazují. Není proto divu, že prakticky neexistuje žebříček nejlepších a nejvýznamnějších herních sérií všech dob, ve kterém by Civilizace nefigurovala na jednom z předních míst. Sid Meier je tak rozhodně jednou z největších postav celé herní historie.

Klikaté jsou cesty osudu

Herní průmysl je obor dynamický a (zvláště ve svých počátcích) poněkud divoký. Ani fenomenální úspěch hry jako byla Civilizace zdaleka neznamenal zajištění vývojářské firmy a různé díly tak byly a jsou vydávány pod značkou různých studií. Např. třetí díl byl vydán pod hlavičkou firmy Firaxis, kterou založil Sid Meier po svém odchodu z MicroProse. Další díly zase nesly label Take-Two a jiné vydala společnost Avalon Hill. Do vydávání jednotlivých her promlouvaly výrazně i spory o značku Civilization a historie této herní značky si tak ve své dramatičnosti občas nezadala se souboji jednotlivých civilizací.

V Civilization: Beyond Earth jsme se podívali do vesmíru

Pro hráče však bylo důležité, že každý díl přinesl něco nového – nové funkce a možnosti, detailnější vhled do fungování vám svěřené civilizace či v neposlední řadě stále dokonalejší audiovizuální zpracování. I v této oblasti psala Civilizace historii, když v roce 2011 získala ústřední píseň ze hry Civilization IV nazvaná Baba Yetu jako první herní soundtrack cenu Grammy.

Zatím poslední díl: Civilization VI

Civilizace inspirující

Již bylo několikrát naznačeno, že herní série Civilizace získala na své cestě herní historií řadu odboček, chcete-li spin-offů. Ústřední motiv první hry – snaha vydat se se svojí civilizací ke hvězdám – dala vzniknout hře Alpha Centauri, která přenášela herní koncept na zcela novou planetu (na ni potom navazuje hra Civilization: Beyond Earth roku 2014). Soustředění se na budování města v konkrétní historické epoše se zase stalo tématem hry CivCity a zapomenout nesmíme ani na hru Colonization, která vyšla hned po vydání první Civilizace, a která se stala podobnou klasikou.

Civilizace se v té či oné inkarnaci hraje i třicet let po vydání prvního dílu, na počítačích, konzolích, tabletech i chytrých telefonech, na všech platformách věnují hráči desítky a stovky hodin tomu, aby právě jejich civilizace obstála co nejlépe. Můžeme si být navíc jistí, že příběh této série ani zdaleka nekončí!